Friet koken

De aardappelen kosten bij AH de laatste tijd veel meer dan de patat friet. Normaal liggen de kiloprijzen vrijwel gelijk op rond 1 euro per kilo, maar inmiddels schieten de aardappelprijzen de pan uit.

Gisteren gekocht: 3 kg kruimige huismerkaardappels voor 4,29 euro. Dat is 1,43 euro per kilo.

AH-bon aardappelenAH-friet
Het huismerk friet van Appie kost vandaag 99 cent voor een kilozak.

Tijd voor een test: kunnen de voorgebakken frietjes ook gebruikt worden als gekookte aardappels bij de groente?

Het zou leuk  zijn als de smaak niet echt veel zou afwijken. Dan hoeven we geen aardappels meer te schillen en te snijden.
Het idee trok zo erg dat ik gisteravond een handjevol Franse frietjes van Aviko met de aardappels mee liet koken om te kijken of het idee zinvol was. Gedraagt voorgebakken friet zich als ongekookte aardappels?
En hoe zou het smaken?

Ik legde de frietjes in een vrijwel nooit gebruikt theezeefje en boog het handvat om om hem in het aardappelpannetje te kunnen laten passen.
Ik had natuurlijk een grotere pan kunnen pakken. Inderdaad, dat had ik kunnen doen.

Aardappels en friet koken

Na 10 minuten koken zag het er zo uit.

De frietjes gingen bevroren in de pan en warmden samen met de piepers op.
Na 5 minuten kooktijd proefde ik een frietje. Hij was zacht, maar de buitenkant had de textuur van een omhulsel.
Na 10 minuten was het beter, maar nog steeds was een omhulsel te proeven. Ook proefde ik in de verte iets van frituurvet.

Tegen de tijd dat de aardappels gaar waren, na 15 minuten, waren ook de frietjes gaar. Misschien iets te gaar, want sommige vielen uit elkaar.
Ze smaakten goed. Maar nog wel met die frituurvetsmaak in de verre verte.

Dit gaf goede moed om een echte maaltijd te gaan gebruiken om de ultieme test te doen. Wat gaan we eten?

Aardappels met Italiaanse roerbakgroenten, besloot Gerda vandaag, nadat ze bijgekomen was van de prijs van de verse sperziebonen.

Dus ze kocht een zak patat van AH, twee pakken Italiaanse roerbakmix uit de vriezer en een viertal satéburgers voor erbij.
Ze strooide een lading van de bevroren friet in een pannetje en deed er wat zout bij.

Friet in panVervolgens deed ze precies hetzelfde als anders: aan de kook brengen en een tijdje laten koken. Bij gewone geschilde aardappels is dat 15 minuten, maar nu het vrij kleine stukken aardappels zijn, liet ze ze 12 minuten koken.

En dat werkte erg goed. Die frietjes waren gaar.

Friet gaar in panWe proefden heel erg in de verte wel een beetje van het frituurvet waarmee de friet was voorgebakken, maar die smaak viel totaal weg toen de frietjes op het bord als een geheel werden geserveerd met groente en jus.

Friet op bordNet zo lekker als anders, vonden we allemaal.

Kokende vrouw, wat heb je nou geleerd?

1. Huismerk friet van de supermarkt kan goedkoper zijn dan ongeschilde aardappels. Het huismerk van Dirk (1debeste) is zelfs nog 10 cent per kilo goedkoper dan dat van AH.
2. De friet is al geschild en gesneden.
3. De kooktijd van friet is 20% korter dan die van aardappels.
4. Verwerkt in een gewone maaltijd proef je geen verschil tussen gekookte voorgebakken friet en gewone aardappels.

Wij gaan ons voorraadje aardappels opmaken en stappen over op gekookte patat friet. Tot de aardappels weer goedkoper zijn dan het huismerk friet.

5 gedachten over “Friet koken

    • Geen idee. Er was wel een heel lichte frituurvetsmaak toen we de friet sec aten, maar of dat vet ook in de friet zit, weet ik eigenlijk niet.
      Hoe kunnen we daar achter komen?

      • Voorgebakken frieten zijn, zoals de naam al zegt, voorgebakken; ze worden op lage temperatuur (+/- 160 graden Celsius) voor gegaard, meer gekookt dan gebakken dus, in olie, hierbij verliest de aardappel veel vocht. Dat betekent dat een zak voorgebakken frietjes niet alleen aardappels, maar ook olie bevat.

        Daarnaast worden er allerlei ingrediënten aan voorgebakken diepvriesfriet toegevoegd om de frites knapperiger en smaakvoller te maken. Hierbij valt te denken aan glucosestroop, gemodificeerd aardappelzetmeel, rijstebloem, dextrine, rijsmiddelen en verdikkingsmiddel. Dat zou dat laagje, dat omhulsel weleens kunnen zijn dat nog niet geheel ‘gaar’ was.
        Zie ook: http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=1281

        Aangezien ik lees dat Aviko, toch een behoorlijk grote aardappelproductenfabrikant, gebruikt maakt van aardappelvlokken/granulaat, aangezien ik best kritisch ben op mijn voedsel en graag weet wat ik in mijn mond stop, aangezien ik er enkele principes op na tav de productie en bereiding van voedsel, zal ik je advies niet opvolgen en blijf ik vooralsnog gewoon €3,99 betalen voor 2 kilo biologische aardappelen, die ik zelf schil en in plakjes/blokjes/schijfjes snijd om de kooktijd te verkorten.
        ;)

  1. De ingrediëntenlijst van de AH-friet: 97% aardappels, 3% zonnebloemolie.
    Dit laat geen ruimte voor toevoegmiddelen, denk ik.

    De ingrediëntenlijst van Aviko Franse friet is iets ruimer te interpreteren: aardappelen, zonnebloemolie.
    Geen percentages, dus daarmee kan gerommeld worden. Maar andere ingrediënten worden niet genoemd.

    Granulaat wordt volgens mij niet voor friet gebruikt, maar voor aardappelsnacks.

    Maar we moeten sowieso aardappels op voorraad hebben, want we zijn hier dol op gebakken aardappelschijfjes :)

  2. Klopt, zover was ik ook gekomen. Maar AH friet wordt in ieder geval niet van biologische piepers gemaakt, dat is voor ons toch wel een vereiste.

Plaats een reactie