Sprinkhanen eten

EdgarDit is Edgar. Hij was onze ober toen Wout en ik afgelopen vrijdag (2 augustus) gingen lunchen bij Tante Truus.

Tante Truus is een eettentje in een uithoek van de Grote Markt in het centrum van Almere. Meerdere keren werden we gewezen op het lekkere eten dat daar te eten is en we waren er nog nooit geweest. De prijzen schrokken ons af. Te hoog voor een simpele lunch, vonden wij.

Edgar is mongool. Het hele personeelsbestand van Tante Truus heeft te maken met een geestelijke uitdaging, want Tante Truus is een leer- en werkproject waar mensen met een verstandelijke beperking werken .

Dr. J.L.H. Down benoemde de ziekte in 1866 als ‘mongoloïde idiotie’. In een artikel, getiteld ‘Ethnic classifications of idiots’, besteedde hij vooral veel aandacht aan wat hij noemde ‘the great Mongolian family’.
Sindsdien heetten mensen die de hormoonafwijking Trisomie-21 hadden ‘mongolen’.

Maar dat mag niet meer. Na 100 jaar maakten onderzoekers en de regering van Mongolië bezwaar tegen de benaming en lijden mongolen tegenwoordig aan het syndroom van Down.

Wout en ik schoven aan een buitentafel aan. Het was vrijdag heerlijk weer.
Het menu lag op tafel en na enige tijd bracht Edgar het bestelformulier en een pen.
Helaas was dat zijn enige taak voor dat moment. Het was niet mogelijk om Edgar te vragen om een aperitiefje.

Want zo werkt het bij Tante Truus: elk maaltje en elk drankje hebben een nummer.
Op de bestelkaart die we van Edgar hadden gekregen, moesten we bij de nummers invullen hoeveel we er daarvan wilden hebben. Dus ook bij de drankjes die we eigenlijk vooraf hadden willen hebben.

(We hadden de bestelkaart natuurlijk kunnen gebruiken om een aperitiefje te bestellen en vervolgens een nieuwe kaart kunnen vragen om de maaltijd te bestellen, maar dat niveau van bewustzijn was nog niet ons deel geworden. Bewustzijn vraagt om meer dan een lekker zonnetje.)

TT-TafelnummerIk wenkte Edgar, want ik had een vraag over een dingetje uit het menu: wat is een croque?

Oy, daar moest toch een ander bijkomen. De baas van de nering kon het gelukkig goed vertellen.

Na het invullen van de bestelkaart wenkten we Edgar, die de kaart in ontvangst nam en hem zeer nauwgezet controleerde. Hij constateerde dat we het tafelnummer niet hadden ingevuld. Dat tafelnummer staat op een kunstig steenblok-met-poppetje.
Tja, we waren er natuurlijk voor de eerste keer in ons leven. Maar gelukkig had Edgar goede instructies gekregen.

TT-MenuWout wilde nummer 93 en ik nummer 352.
Wout bestelde een Chocomel als drinken en ik de Tante Truus-verrassingsmix van versgeperst fruit.

En natuurlijk een portie sprinkhanen, want daar waren we eigenlijk voor gekomen. Althans ik, want Wout had er eigenlijk niet zo’n zin in. Maar gelukkig liet hij zich overhalen; hij hoefde van mij slechts een hapje te nemen van een sprinkhaan.

TT-EdgarprofielAl wachtend bestudeerde ik de staandebijstaande Edgar van opzij en herkende mijn uitgezakte bierbuik wanneer ik mijn buikspieren een moment van ontspanning gun.

Zou Edgar …?

We hoefden niet lang te wachten. Vrij snel kwam een collega van Edgar de drankjes brengen en kort daarna het eten.

Het zag er heel goed uit. Ik heb naderhand nog een tweede portie sprinkhanen besteld voor op de foto. En natuurlijk opgegeten, want ik ben een Nederlander: kopen = eten.

TT-Sprinkhanen op servet

De sprinkhanen worden eerst van pootjes en vleugeltjes ontdaan. Vervolgens worden ze bestrooid met kruidenzout en peterselie voordat de ze de frituurpan ingaan.

Het lijken wel ingebakerde baby’tjes of mummies.
Maar hoe vonden we het?

Wout had er een apart gevoel bij en ik vond het naar noten smaken. Een heel herkenbare notensmaak, maar pas later kon ik de smaak plaatsen. Ik had ooit de vergissing begaan om salade met sesamolie te proeven. Sesamolie, daar smaakten de sprinkhanen naar.
De textuur was knisperend als die van bladerdeeg. Zelfs de staart was niet hard.

We hebben het geproefd en we gaan het niet gauw nog eens doen.
Maar eten bij Tante Truus is voor veel herhaling vatbaar.
TT-rekening
Het bedrag op de rekening deed me aan een liedje van vroeger denken.

Geef een reactie

